تبلیغات
نجات و احیای سرزمین کاسپین - راهبردی برای شبکه استانی:

راهبردی برای شبکه استانی:

جمعه 13 آذر 1394 09:46 ب.ظنویسنده : مازندران گیلان

 

راهبردی برای شبکه استانی:

1- مقدمه

هر کدام از شهرهای استان مازندران  به لهجه ای خاص از زبان تبری صحبت میکنند و گاهی تا اندازه­ای متفاوت است که متوجه نمیشوند. مثلا مردم بهشهر و نور هر دو به زبان تبری صحبت میکنند ولی به دو لهجه متفاوت، به حدی که شاید 40 درصد از حرف یکدیگر را به سختی متوجه شوند. وقتی از شرق استان مازندران به سمت غرب استان مازندران حرکت کنیم این تفاوت لهجه ها شدیدتر می­شود و گاه مجبور می­شوند برای ارتباط با یکدیگر از زبان فارسی استفاده کنند.

2- رابط بین لهجه­ها

تلویزیون و رادیو ما را با زبان، گویش ، لهجه و فرهنگ و مناظر نقاط مختلف جهان آشنا می­کند. زمانی حتی مردم شمال و جنوب ایران، شناختی از یکدیگر نداشتند و به زبان و فرهنگ یکدیگر آشنا نبودند. به لطف رسانه­ها مردم از تمام جهان آشنایی پیدا کردند. هرجا که رسانه داشته باشد شناخته می­شود و فرهنگش در حالت تهاجمی قرار می­گیرد و آنکه رسانه ندارد، در حالت دفاعی و تضعیف قرار می­گیرد.

باید دانست با وجود جمعیت 3.5 میلیون نفری و مساحت 23840 کیلومتر مربعی، مردم شرق مازندران و غرب مازندران آشنایی کمی با یکدیگر دارند.

3- برنامه های کانال استانی

لهجه و گویش بازیگر در بازخوانی مفاهیم و موقعیت‌های درام موثر بوده و بر جذب مخاطب و چگونگی ارتباط اثر با مخاطبانش نیز تاثیر می‌گذارد.

یک مثال ساده را در اینجا بیان می­کنیم؛ وقتی که در مراسم عروسی یا عزا ، آهنگ­ها و یا نوحه­ها به زبان تبری باشد مردم مازندران لذت بیشتری میبرند و امکان همذات‌پنداری آنها با شخصیت‌ها بیشتر می­شود و جوی پرحرارت ایجاد می­شود. به همین دلیل کاربرد و کارکرد لهجه و استفاده دراماتیک از آن در شبکه‌های استانی بیشتر بوده و از یک ضرورت فرهنگی‌/‌ رسانه‌ای برمی‌آید.

حال باید پرسید که شبکه استانی مازندران با داشتن مقوله زبان تبری و لهجه­های مختلفی از این زبان چقدر در جذب مخاطب موفق بوده است.

با یک نگاه ساده به نظرسنجی موجود در سایت کانال استانی، متوجه میشویم که 49 درصد مردم برنامه های شبکه استانی را ضعیف میدانند که این آمار شاید در حالت خوشبینانه باشد.

 


 

حال 2 سوال پیش می­آید ؛


1-    چرا مردم از این شبکه ناراضی هستند؟

2-    با اینکه سیمای استانی از کیفیت و اقبال عمومی بسیار کمی برخوردار است چرا هیچ راهبردی برای جلب رضایت بینندگان صورت نمیگیرد؟

 

4-   پاسخ به سوالات بالا

بهرام حمیدی تا سال 93 و صادق مقدسی نیز از سال 93 تاکنون ریاست شبکه استانی را برعهده داشتند. در زمان ریاست آقای حمیدی اعلام شد که 35 درصد مردم از شبکه استانی رضایت ندارند و این آماری بود که خودشان اعلام کردند ولی مطمئنا درصد افراد ناراضی بالای 50 درصد بوده است و در زمان آقای مقدسی نیز طبق آمار بالا در حدود 66 درصد از شبکه استانی ناراضی هستند.

 استفاده از ابزارها و فیلم­های بومی در سالهای اخیر بسیار کم بوده است و درصد زیادی از برنامه ها به زبان فارسی بوده است. جالب است که فیلم­های فارسی پخش شده نیز بسیار بی کیفیت بوده اند و اصلا تمایلی برای دیدن در ببینندگان القا نمیکرد. بعنوان مثال در حدود یک سال پیش که من صبح زود به سرکار میرفتم، دقایقی را به تماشای برنامه های شبکه های ملی میگذراندم، هرکدام از شبکه ها، فیلمهایی تا حدودی شاد پخش میکردند ولی سیمای مازندران فیلمی داستانی که در مورد قتل بود، پخش میکرد. که این امر نشان از عدم زمان بندی و مدیریت مناسب برای پخش برنامه ها داشت.

مجریان این شبکه بسیار از خود راضی هستند که هیچ تمایلی به صحبت کردن به زبان تبری ندارند و با وجود بازنشسته شدن، از این شبکه بیرون نمیروند.

وقتی که کل زمان شبکه استانی مربوط به پخش فیلمهای فارسی بی کیفیت باشد ناخودآگاه مردم به سمت شبکه های دیگر تمایل پیدا میکنند.

شبکه استانی به نوعی تبدیل به باندی برای حیف و میل بیت المال شده است.

استفاده از افرادی نظیر نوروز باعث تحقیر و تمسخر فرهنگ مازندرانی شده است.

بازیگرانی که در شبکه استانی بازی میکنند از سطح سواد و تحصیلات بسیار پایینی برخوردارند و برای دیده شدن در شبکه های ملی به چاپلوسی کارگردانان غیربومی دست میزنند و چون چیزی برای عرضه ندارند، لهجه را دستمایه طنز قرار و تمسخر قرار میدهند.

2سال پیش بود که تله فیلم اطروش به زبان فارسی و توسط کارگردانی غیربومی برای شبکه استانی ساخته و پخش شد، کسی نبود که بگوید، اطروش مربوط به سرزمین مازندران است و فقط در شبکه استانی باید پخش شود حالا لباس و دیالوگ فارسی برای چیست؟!

همان مقدار کم از برنامه ها که به زبان بومی است، 90 درصدش مربوط به ساری است و مجریان و عوامل نیز از ساری می­باشند و دیگر شهرها نقشی در این شبکه ندارند.

 

 

5-  راهبردی برای بهبود کیفیت

 

1-    ریاست شبکه استانی به دست فردی بومی، تحصیلکرده، دلسوز سپرده شود.

2-    تولید برنامه ها به زبان بومی

3-    استفاده از افراد سرشناس و شاخص در زمینه ادبیات، شعر و زبان به عنوان مجری  برنامه ها، کارشناس و ... ( استاد غضنغر بالی لاشک، استاد علیزاده، استاد شریفی و ... )

 


 

 

4-    با توجه به گستردگی لهجه، هر یک از روزهای هفته را به شهرستانهایی که لهجه نزدیکتر دارند اختصاص دهد.



 

5-    جمعه­ها را به ارتباط با استانهای گیلان و گلستان که دارای نزدیکی زبانی با زبان تبری می­باشد، اختصاص دهد.

 


 

6-    شهرهایی که در حوزه زبانی و فرهنگی استان مازندران هستند ولی در خارج از استان مازندران می­باشد را دریابد نظیر شهمیرزاد.

 


 

نتیجه

امید است مسئولیت شبکه استانی به دست افراد دلسوز و تحصیلکرده قرار گیرد و با ساخت برنامه های زیبا و بومی باعث همبستگی بین مردم شهرهای استان گردد تا جلوی تکه شدن بیشتر این استان گرفته شود.


برچسب ها: سیما ، صدا ، مازندران ، عملکرد ، ضعیف ،
آخرین ویرایش: جمعه 13 آذر 1394 10:15 ب.ظ

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر